Werkervaringsplaatsen bij mediaorganisaties helpen ontwikkeling van AI

· Nieuws

Media Perspectives, RTL, NPO en Beeld en Geluid beginnen een proefproject om de ontwikkeling van AI in de mediasector te stimuleren. Tijdens de pilot zullen tien werkzoekenden videomateriaal gaan labelen zodat die content geschikt is voor het trainen van AI-modellen. Het project, dat op 3 maart start, is een samenwerking met de Regio Gooi en Vechtstreek, UWV en Tomingroep en WerkgeversServicepunt Gooi en Vechtstreek.

Voor het ontwikkelen van AI bij mediaorganisaties zijn grote hoeveelheden goed gelabelde content nodig. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het kwalificeren van videobeelden als ‘racistisch’ of ‘romantisch’. Als mensen iets als dusdanig bestempelen, kan een AI-model in die data patronen herkennen. Zo kan kunstmatige intelligentie voortaan zelf aangeven of er een racistische of juist romantische scène voorkomt in een video.

Annotatiestraat

Dat labelen is eenvoudig, maar arbeidsintensief werk. Door de opzet als werkgelegenheidsproject biedt de pilot mogelijkheden voor werkzoekenden met een uitkering. Annette Wolthers, wethouder in Hilversum en voorzitter van het regionaal overleg Werk en Inkomen, is erg blij met de samenwerking: “De mediabranche is een belangrijke sector in onze regio. Dat werkzoekenden hier werkervaring op kunnen doen met kunstmatige intelligentie is fantastisch. Dit vergroot écht hun baankansen.” Het project is onderdeel van een breed pakket steunmaatregelen in de Regio Gooi en Vechtstreek. Die moeten de werkgelegenheid in de coronacrisis een impuls geven.

Daan Odijk (RTL): “We zijn heel blij dat deze groep gemotiveerde mensen ons gaat helpen om de toepasbaarheid van AI te vergroten.”

In de pilot die op 3 maart coronaproof start, gaan de tien werkzoekenden als AI-operators aan de slag. Ze werken in een ‘annotatiestraat’: een soort productielijn voor het labelen van content. Het eindproduct is een door de mens gemaakte dataset die de mediaorganisaties kunnen gebruiken om algoritmes te trainen.

Betaalde banen

Het proefproject moet de deelnemende mediaorganisaties kwalitatief goede data opleveren en hen helpen bij verdere innovatie op het gebied van AI. Daar was grote behoefte aan volgens Muriël Serrurier Schepper, Projectmanager AI-Fieldlabs bij Media Perspectives: “Innovaties op het gebied van AI in de media werden bemoeilijkt door het ontbreken van goede datasets. Hopelijk kunnen we door dit project snel verder ontwikkelen en tevens mensen aan een baan helpen. Een echte win-win!”

De behoefte aan goede datasets bij bedrijven is dus groot. Uit recent onderzoek blijkt dat datasets een struikelblok zijn bij het ontwikkelen van AI bij bedrijven. Volgens 34 procent van de bedrijven is de slechte kwaliteit van data de belangrijkste reden voor het mislukken van onderzoek en ontwikkeling op het gebied van AI en machine learning. Daan Odijk, verantwoordelijk voor AI bij RTL is dan ook erg enthousiast over de pilot: “We zijn heel blij dat deze groep gemotiveerde mensen ons gaan helpen om de toepasbaarheid van AI te vergroten. Daarnaast is het mooi dat we hen een kans kunnen geven op werk in een richting met toekomst.”

Na de pilot wordt beoordeeld of de kwaliteit van de data hoog genoeg is. Maar ook of dit werk volwaardige, betaalde functies kan opleveren. Bij succes worden de werkervaringsplaatsen in stappen omgezet naar betaalde banen.

Meedoen als organisatie?

Deze pilot is mogelijk ook interessant voor andere organisaties die zich bezighouden met AI en door mensen gelabelde data nodig hebben. Wilt u meer informatie, of als bedrijf ook deelnemen? Stuur dan een e-mail naar projectleider Muriël Serrurier Schepper: muriel.serrurierschepper@mediaperspectives.nl.